Thursday, January 31, 2013

Aunty Betty


Aunty Betty is ver in de negentig. Zij is de zus van Pam's vader. En een speciale. Het lichaam kraakt en kreunt, maar de bovenkamer is helemaal in orde.
Aunty Betty zorgt ervoor dat ze van alles op de hoogte is en ze zorgt er ook voor dat iedereen het laatste nieuws te horen krijgt. Gemiddeld eens per maand belt ze Pam om bij te kletsen.
Vandaag had Pam de telefoon op handsfree staan en ik kon in de verte meeluisteren.

Even een karakterschets: Aunty Betty was teleurgesteld dat ze naar het ziekenhuis moest om haar been verbonden te krijgen. Ze vroeg letterlijk aan de dokter waarom zij niet gewoon naar de garage kon voor olieverversen en doorsmeren.

Het telefoongesprek vanmorgen was alsof ik mijn eigen moeder weer hoorde. Ze kent iedereen bij naam, weet leeftijden, aantal kinderen, verjaardagen, naam van de buren. Ze weet wie met wie iets uitgespookt heeft, hoe hun huis er uit ziet, of hun tuin er netjes bijligt, hoe de kinderen presteren op school (ja, ook de kinderen van de buren). Hebben ze al een vriendje ? Zijn naam, hoe oud hij is (veel te oud voor dat lieve kind).

Aunty Betty en Pam hadden het over Kingsley, haar zoon. Gelukkig geen problemen daar als gevolg van het heftige weer afgelopen weekend. Maar zo werd de boodschap niet overgebracht. Het ging meer in de trend van:
Ik had vanmorgen Kingsley aan de telefoon, zijn vrouw was niet thuis, die werkt in het ziekenhuis..je weet wel.. waar ook Pietje werkt die vroeger bij ons nog de dakgoot heeft gerepareerd toen Kees van de buren er in was geklommen en het zaakje naar beneden kwam. Overigens Kees is nog steeds bij dezelfde vrouw. Ze hebben drie kinderen, die moeten inmiddels ook al dik in de twintig zijn. Pietje zie ik niet zo vaak, die heeft het veel te druk met de zaak. Toen hij die overnam van Sjra was daar niet veel van over. Maar hij heeft zijn zaken goed op orde, dankzij Marietje, die heeft vroeger nog bij ons in de Schoolstraat gepoetst. Sjra is al jaren dood.
Maar bij Kingsley was alles in orde.

Oma Netje, Mam, Aunty Betty. XXXX

5 comments:

mieke said...

Ja, en dan hoor je het mam alweer vertellen.
Wij, zijn eens met mam naar Jan van Zjwame geweest, Dat verhaal had je op moeten nemen, de namen, plaatsen en families! Wij, konden er geen touw aan vastknopen, maar die twee oudjes hadden de middag van hun leven en alles was weer eens gecontroleerd en bijgewerkt!!
Groeten en hou het droog he! Mieke.

Frens said...

Knap hoor. Ik ben altijd weg na de eerste verbinding. De buurman van de neef is al te veel voor me. Of de vriend van de zus van de vorige bewoner van wat ook al weer ??? Gaat allemaal aan mij voorbij, maar als er koekjes bij de koffie zijn doe ik vriendelijk lachen!!!!

Groetjes daar,
Frens

Anonymous said...

Om te gillen, ik haak ook af net als Frens.Ik doe wel mijn best om zo'n verhalen te volgen ,maar ik denk dat mijn hersenen daar niet op berekend zijn .Nan

Nan said...

Gelukt.

Anonymous said...

aunt betty begint te vervelen, iets nieuws graag!!!