Monday, June 2, 2014

Sous Vide

Mijn volgende project zat vandaag bij de post: een Sestos PID controller met thermokoppel en SSR.

Tijdens mijn HTS opleiding was Meet- en Regeltechniek een belangrijk onderdeel. Toendertijd was een PID controller het neusje van de zalm, en alleen toegepast bij vitale industriele processen om bijvoorbeeld een temperatuur in een reactor accuraat op een gewenst niveau te houden. Gewoon verwarming aan als het te koud is en weer uit als het te warm is, is niet goed genoeg. De temperatuur schommelt dan altijd tussen een paar graden boven- en een paar graden onder de gewenste waarde. Een PID controller doet dat een heel stuk nauwkeuriger via een Proportioneel, Integrerend en Differentierend algoritme dat de hoeveelheid warmte regelt die aan de reactor wordt toegevoegd. Is de pot een heel klein beetje te koud, dan wordt er ook een heel klein beetje warmte toegevoegd. Zonder in detail te gaan, met een PID controller, mits goed afgesteld, kun je een temperatuur makkelijk op 0,1 C constant houden.
Tijdens mijn studie was een PID controller een kast ter grootte van 4 schoendozen en voor hobbywerk onbetaalbaar en onbruikbaar.
Tegenwoordig: 3 tientjes via Ebay en 4x4x8 cm.



Om sous-vide te koken (google maar als je niet weet wat dit is) is een nauwkeurige regeling van de temperatuur essentieel.
We hebben twee slow-cookers. Eentje wordt dus binnenkort voorzien van een Proportioneel, Integrerende en Diffentierende temperatuurregeling en gevuld met water. Ik hou jullie op de hoogte.


3 comments:

Nan said...

Ik kook gewoon snel op gas .Van jouw verhaal word ik zenuwachtig.Daar begrijp ik niks van.
Ben ik zo dom of ben jij zo slim ?

Jan said...

Ik ben blijkbaar te dom om het uit te leggen.

Coentje said...

Kijk, PID regelaartje, dat brengt herinneringen aan de lessen automatiseringstechniek op de zeevaartschool :-)
Mooi pielwerk, pappie!