Monday, October 25, 2010

Ironbark




Ironbark is a native Australian hardwood. It is used for instance to make beautiful floors. But it is also used to make traditional split fence posts. A 210 cm log (dutch: stam) is length-wise split in 5 pieces with a chainsaw. These split post are used to make very rustic traditional fences.
We are living now in rural country, plenty of ironbark around. So I got a bargain (dutch: koopje) to get 55 split posts. They will be used!!!
But sh.t, they are heavy. I barely can lift the smaller ones, the others I can only roll. Thankfully I had some help from Mick, he threw them on a pile for me : his arms are the size of my upper legs.

Translation (=vertaling):

Ironbark is een inheemse Australische hardhout soort. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt voor prachtige houten vloeren. Maar het wordt ook gebruikt voor traditionele “gespleten” afrasteringspalen. Een 210 cm lang stuk boomstam wordt met een motorzaag in de lengte in 5 stukken gezaagd (je krijgt dan 5 gespleten palen van 210 cm lang !) en deze palen worden gebruikt om rustieke traditionele afrasteringen te maken.
We wonen nu op het platteland, en er is hier een overvloed aan ironbark. Dus.. Ik heb een koopje kunnen bemachtigen van 55 palen. Die zullen een prima bestemming krijgen !!
Maar “nondedju” wat zijn die krengen zwaar. Ik kan de dunnere NET optillen, maar de andere alleen maar opzij ROLLEN. Gelukkig heeft Mick me geholpen. Hij heeft de palen op een hoop voor me gegooid: hij heeft dan ook een paar armen, zo dik als mijn bovenbenen !

2 comments:

Mieke said...

Jan doe mij nou een lol en vertaal dit stukje voor mij, please I don't understand anything!!!

Mieke said...

Thank you, dear brother!
Ik kon de afrastering niet vertalen!